Hoe werkt het bij flexdeel? Hoe kom je aan een auto, hoe lang kun je er een gebruiken, wat voor bereik hebben de auto’s en wat kost het allemaal? Op deze en andere vaak gestelde vragen geven we antwoord.
Waarom willen jullie dat ik me gelijk voor zes maanden aanmeld?
De eerste zes maanden noemen wij de gewenningsperiode. Daarin kunt u zich vertrouwd maken met het gebruik van een flexdeelauto. Ook willen wij graag betrokken leden aan ons binden. We zijn een kleine en lokale coöperatie en zoeken leden die voor deze vorm van mobiliteit kiezen. Dankzij die zes maanden die u zich aan ons verbindt, kunt u rustig kennismaken met dit initiatief zonder dat het u extra geld kost. Want als u na de gewenningsperiode geen belangstelling meer heeft, dan storten we de borg en het restant van het rijtegoed aan u terug.
Wat gebeurt er na die zes maanden?
Blijft u na de eerste zes maanden een tevreden flexdeelrijder, dan gaan we over naar een vaste maandelijkse incasso van een vast bedrag. Dit bedrag is een voorschot en stelt u zélf vast op basis van uw eigen inschatting of op basis van onze maandelijkse rittenrapportage. We stellen u bijtijds op de hoogte wanneer uw gewenningsperiode eindigt.
In regulier lidmaatschap bekijken we iedere zes maanden de stand van uw lidmaatschap. Hebben wij teveel geïncasseerd, dan storten we aan u terug. Hebben we te weinig geïncasseerd dan doen we een extra incasso om dat tekort aan te vullen. Kortom, ongeveer net zoals het werkt bij een energierekening.
Hoe berekenen jullie de kosten voor de eerste zes maanden?
De kosten bestaan voor meer dan de helft uit borg (250 euro). Hiermee helpt u ons als coöperatie een deel van het risico op te vangen. Bijvoorbeeld als een auto gerepareerd moet worden. Maar ook bijvoorbeeld verkeersboetes komen in eerste instantie bij ons terecht. De volgende 125 euro in de startkosten zijn ‘rijtegoed’. Dit bedrag is gereserveerd voor het gebruik van de auto. Tot slot is er de 17,50 euro per maand voor het lidmaatschap om gebruik te kunnen maken van de flexdeelauto’s. Als uw bijvoorbeeld uw partner of een andere huisgenoot ook een flexdeelauto wil gebruiken, dan betaalt u maandelijks 5 euro per persoon extra.
We gebruiken één rekening per voordeur om financiële transacties mee uit te voeren.
Omschrijving | Bedrag |
---|---|
Borg | € 250 |
Rijtegoed eerste 6 maanden | € 125 |
Abonnementskosten: € 17,50 per maand |
€ 105 |
Totaal eerste bedrag | € 480 |
Optioneel: extra deelnemer à € 5 per maand | + € 30 |
Moet ik lid worden?
We zijn een cooperatieve vereniging met leden en u bent daarmee ook geen klant maar lid. Lidmaatschap na de proefperiode is voor een jaar. Dat geldt ook voor mogelijke huisgenoten die onder uw lidmaatschap rijden.
Voor de duidelijkheid: een lidmaatschap kost € 17,50 per maand of € 210,= per jaar. We incasseren het lidmaatschapsgeld maandelijks. Een huisgenoten deelname kost € 5,= per maand of € 60,= per jaar.
Ben ik aansprakelijk voor tekorten van de cooperatie?
We zijn een cooperatieve vereniging met uitgesloten aansprakelijkheid. De leden zijn daarmee nooit aansprakelijk voor tekorten van de rechtspersoon.
U bent wèl aansprakelijk voor de schades die u veroorzaakt tijdens uw ritten tot en met een maximum van € 250,= Daarom innen we een borg van € 250,= voor schades en aanrijdingen. Mochten we die moeten aanspreken, dan zullen we u vragen dat bedrag ook weer aan te vullen.
Kan ik iets doen om flexdeel te helpen?
Dat kan zeer zeker en op vele fronten:
Wat kost het nou precies?
Basishouding
Wij zijn een coöperatie met leden en wij delen een gemeenschappelijk bezit: zes deelauto’s. Doel is om die zo goedkoop mogelijk, samen lang op de weg te houden.
Wij zijn geen verhuurbedrijf en we zijn geen commercieel deelautobedrijf. We hebben expliciet geen winstoogmerk maar ons doel is de auto’s zo goedkoop mogelijk ter beschikking te stellen. Daarbij helpen veel leden en veel auto’s.
Dat leidt tot de volgende benadering:
Kortom: we moeten het met elkaar doen.
Maar wat is er wel dan?
Hoe reserveer ik een auto
U reserveert een auto via dezelfde (web)app als waarmee u zich heeft geregistreerd.
Ik heb schade veroorzaakt - wat nu?
Ik heb pech - wat nu?
Schade gezien aan de auto voor een rit
Mag ik een hond meenemen?
Mag ik roken in de auto?
Zeer zeker niet
Een auto is vies
Mijn rit loopt uit
In de app kunt u uw rit verlengen.
Als er al een reservering op de auto loop, kunt u de rit niet verlengen en brengt u een mede-lid in de problemen. Liever niet te laat terugkomen dus en ook liever dus iets te lang plannen dan te kort – wij rekenen af, hoelang de rit heeft geduurd.
De laadpaal is bezet
Ik krijg de laadkabel niet los
Er liggen spullen van een ander in de auto
Neem die spullen mee en stel ons op de hoogte via flexdeel@pm.me. Wij weten wie de vorige rijder was en zullen u en de vorige rijder met elkaar in contact brengen. Daarna lost u het samen op.
Mag een niet-lid of een niet-huisgenoot de auto besturen?
Nee dat mag niet. Alleen personen die in de (web>app geregistreerd staan en wier rijbewijs we hebben gevalideerd, mogen in de auto rijden. Dat mag ook niet als u in de auto zit.
In een vakantie situatie dus eerst registreren en laten valideren.
Kan een bewoner uit een andere gemeente lid worden?
Vooralsnog komen onze leden uit Edam-Volendam en uit Waterland. Uitwonende kinderen tot 27 jaar kunnen mee-rijder worden bij een lid. Maar wie weet en breiden we ooit uit.
Mag een auto mee op vakantie?
Dat mag zeker en ook naar het buitenland.
De laaddruppel werkt daar ook gewoon.
NB: Vakantie laadsessies (in het buitenland) brengen we bij de rijder in rekening omdat de coöperatie niet de vakantie van de coöperanten hoeft te betalen.
Peugeot?
Niet veel over te melden dd 01-feb-2025
Ampera?
© 2025 flexdeel